Pony On Track

Pony On Track
Pemberley sto f.01, e. Likstahöjdens Komet u. Piquet

lördag 6 mars 2010

Dressyrträningar

Helgen kommer bestå av dressyrträning i eftermiddag samt imorgon kväll. Jag ska rida Issa och Solis idag och Surprise samt Solis imorgon. Surprise är riktigt fin nu men orkar inte riktigt bära sig i galoppen än.

Jag hade tänkt ta lite sovmorgon idag till 8.30 i alla fall men tro inte att jag lyckades sova tills dess. Vid 7.30 vaknade jag och var pigg så det var lika bra att ta sig ur sängen och gå upp. Jag ska ta mig en promenix i det vackra vädret innan jag åker ut och rider Pem innan dagen kör igång på allvar. Jag har lunch, EM, ska mocka åt 3 och sedan rida 2 där emellan. Så det blir full fart efter lunch! Men det ska allt gå bra.

Gårdagens lektioner i Folkatorp flöt på bra och barnen har blivit så duktiga. Mina nybörjare galopperar 2 och 2 nu och de flesta ensamma. Ponnyerna är bra snälla, även om de precis vet vad som ska göras när det vankas galopp ett varv. De vet exakt att det bara är ett varv tills de kommer ikapp den som står sist kvar på spåret. Jag gillar egentligen inte att man ställer upp på spåret och väntar när den framför galopperar före för hästarna lär sig detta ganska snabbt och kan då dra med hästen före.

På Laxå Ridklubb ställer jag upp eleverna på medellinjen vilket också främjar för att eleverna ska kunna galoppera mera. På FoRs så har vi bara 30 min lektioner vilket gör att det tar extra tid att ställa upp och gå ut en och en på spåret för att galoppera så det är mer på grund av tidsbesparing som de får stå på spåret. Jag är dock väldigt noggrann med att hästen som står kvar först ska hållas i av en vuxen så att den inte drar med de som galopperar.

Nu ska jag avrunda, dricka upp mitt kaffe och sätta fart på den härliga vinterdagen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar